Pinterest is het nieuwste lid van de meest populaire social media websites, maar in tegenstelling tot Facebook en Twitter richt Pinterest zich op één specifieke interesse. Instagram doet het met mobiele foto’s, Spotify met muziek en Pinterest met plaatjes! Op dit moment ligt het aantal bezoekers op 12 miljoen unieke bezoekers, terwijl dat er in september nog 1,68 miljoen waren. Op hetzelfde punt in de geschiedenis van Facebook en Twitter groeit Pinterest harder dan beide netwerken. Pinterest groeit als kool!

Wat is Pinterest?

Met Pinterest is het mogelijk om interessante foto’s die je online tegenkomt te delen met je vrienden en te organiseren op je eigen virtuele prikbord. Door gebruik te maken van de ‘Pin it’-button in je browser of de ‘pin it’-button op websites kun je gemakkelijk foto’s plaatsen op je prikbord. De verschillende pins kun je indelen in verschillende prikborden. Pinterest is een sociaal netwerk omdat je vrienden kunt volgen zodat je ook de pins van je vrienden kunt bekijken en eventueel ‘re-pinnen’ op je eigen prikbord.

 

Het sociale netwerk is visueel ingesteld, met veel foto’s en een strak design. Daarnaast zijn er geen advertenties te vinden op de site. Pinterest is simpel en intuïtief in gebruik en het maakt bookmarken ‘leuk en verslavend’. Je kan het vergelijken met winkelen zonder iets te hoeven kopen. Deze kenmerken oefenen een vooral grote aantrekkingskracht uit op vrouwen: 80 procent van de gebruikers van Pinterest is vrouw, dus is Pinterest een krachtige tool om te communiceren met vrouwelijke kopers en beslissers op het internet. Deze doelgroep is vooral geinteresseerd in mode, interieur, design, lifestyle en kunst.

Cijfers

Pinterest bestaat al sinds 2008, maar heeft na hard werken begin 2012 veel interesse opgewekt in de sociale media. Gemiddeld blijven bezoekers er langer hangen dan op Twitter, LinkedIn en Google+ samen. In Amerika staat Pinterest.com in de top 50 van de meest populaire websites gebaseerd op maandelijkse bezoekers en pageviews en laat daarmee sites als Groupon.com, Adobe.com en en Blogger.com achter zich. Meer dan honderd grote merken variërend van Time Magazine tot Unicef gebruiken Pinterest in hun marketingmix. De site biedt merken en organisaties mogelijkheden om de klantenbinding te versterken en te communiceren met de fans. Pinterest is dus heel erg ‘Pinteresting’.

 

Maandelijks wordt Pinterest door 150.000 Nederlandse bezoekers bezocht. In december 2011 had Pinterest nog maar 19.000 Nederlandse bezoekers. Gezien de aandacht die Pinterest op dit moment geniet kunnen we ervan uitgaan dat Pinterest net als in de VS ook in Nederland in snel tempo zal toenemen. Er zijn al een aantal Nederlandse merken die  Pinterest hebben omarmd en proberen te ontdekken wat het sociale netwerk voor hun merk zou kunnen betekenen. Zo zet Groupon Nederland haar ‘deals’ ook op Pinterest om  extra traffic te genereren naar haar website.

 

Pinterest Marketing

Op dit moment genereert de site voor 3,6% van het verwijzende verkeer op sociale netwerken. Dat is meer dan LinkedIn, Google+ en Youtube bij elkaar! Dit is een zeer interessant gegeven voor marketeers. Maar hoe kunnen ze Pinterest inzetten? Zijn er succesvolle cases?
Je kunt Pinterest als bedrijf zijnde op verschillende manieren inzetten. Voorbeelden: als catalogus, productpromotie, marktonderzoek, je merk een gezicht geven, een campagne voeren, om traffic naar je website te genereren.

 

Een bedrijf dat succesvol Pinterest heeft ingezet is Kotex (een fabrikant van maandverband). Zoals hierboven vernoemd kan Pinterest goed ingezet worden om marktonderzoek te doen. Wat denken je (toekomstige) klanten, waar zijn ze geinteresseerd in en wat willen ze kopen?
Kotex ging op zoek naar 50 ‘influentiële vrouwen op Pinterest. Aan de hand van hun  prikborden verzamelde Kotex informatie over de dingen die deze vrouwen inspireerden. Met dit inzicht kwam de volgende succesvolle campagne tot stand:

 

 


Anderen lazen ook:

1. Facebook EdgeRank: zorg dat je zichtbaar blijft bij je fans 2. Whitepaper ‘Social Media Strategie in 12 stappen 3. Facebook Timeline voor bedrijven wat nu?