Organisaties willen steeds vaker precies weten wat er over ze rondzoemt op het internet. Hoe zet je een goede monitoring op?

Sociale media als Facebook en Twitter bieden iedereen die een probleem heeft met je bedrijf de gelegenheid om dat rond te bazuinen. Niet alleen aan familie en vrienden maar aan de hele virtuele wereld. Vooral door die enorme reikwijdte moet monitoring van sociale media deel gaan uitmaken van elke marketingtoolkit. Een doortimmerd monitoringprogramma zet je als volgt op:

  • Bepaal wat je doelen zijn (bijvoorbeeld: negatieve reviews met een bepaald percentage terugbrengen) en hoe je wilt meten of de baten van je monitoringprogramma tegen de kosten ervan opwegen
  • Kies je monitoringtools. Begin met gratis tools als Google Alert of Yahoo Pipes. Met Brand Tags kun je zien hoe consumenten je merk ervaren. Technorati is het best voor blogmonitoring. En zoek op Facebook of MySpace op je bedrijfs- of merknaam. Betaalde tools bieden meer faciliteiten dan gratis programma’s
  • Weet wanneer je wel en niet moet ingrijpen. Reageer niet op elk wissewasje. Dat kan je reputatie juist schaden
  • Wees proactief en creëer een positieve buzz. Als je alleen maar reageert op negatieve respons, zit je continu in het defensief
  • Als je je mengt in het gesprek op sociale netwerken, geef de mensen uit je doelgroep dan informatie waar ze ook echt wat aan hebben. Steek niet alleen maar de loftrompet over je bedrijf
  • Maak voldoende tijd en mankracht vrij. Het is niet genoeg dat iemand van pr of marketing reageert op elk commentaar op je organisatie. Ook senior executives moeten erbij betrokken worden. Op sommige commentaren kan alleen het hoger management adequaat reageren
  • Houd allerlei platforms in de gaten, want een buzz migreert vaak (bijvoorbeeld van Twitter via een blog of netwerk naar YouTube)