Hoe vaak is het eerste resultaat van een zoekopdracht via Google bevredigend? Als het aan de zoekmachines zelf ligt gebeurt dat steeds vaker. Gebruikers zoeken immers kwaliteit en in de grote massa informatie die het internet te bieden heeft is dat niet altijd even gemakkelijk.

De grote spelers in de markt – naast Google ook Yahoo en Microsoft’s MSN – zoeken constant naar manieren om hun gebruikers zo snel mogelijk naar relevante content te verwijzen. Irrelevante zoekresultaten irriteren, mensen zoeken kwaliteit. Eén van de nieuwste technieken die wordt gebruikt om dat te realiseren, is analyse van de gebruikerservaring. Komt een gebruiker na het aanklikken van een zoekresultaat te snel weer terug op de zoekpagina, kan men aannemen dat de gevonden website de gebruiker niet tevreden kon stellen. Een website die de aandacht van de gebruiker niet vasthoudt, daalt dan in de zoekresultaten.

Tino Nombro van zoekbureau Ambergreen wijst erop wat dit betekent voor marketeers: “Wat je moet doen, is potentiële klanten zo snel mogelijk naar de informatie brengen die ze willen hebben.” Het is in het belang van het bedrijf om gevonden te worden op zoekpagina’s en dat kan dus bereikt worden door relevante informatie snel en gemakkelijk te delen met de bezoeker en (potentiële) klant.

De explosieve groei van informatie op het web maakt dat kwaliteit van zoekresultaten belangrijker is dan ooit voor zowel de gebruiker, de zoekmachine en de marketeer.