Het gebruik van sociale media groeit explosief. Veel verschillende onderzoeken komen tot deze conclusie en nu is het Universal Media die dit rapporteert. Het mediabureau onderzocht de sociale mediaconsumptie onder 17.000 respondenten uit 29 verschillende landen. Hiervoor werd gebruik gemaakt van de Social Media Tracker. Het is de derde keer dat Universal Media dit onderzoek uitvoert.

De groei van sociale media is een wereldwijd fenomeen maar het onderzoek vermeldt Azië en Oost-Europa als gebieden waar de groei bijzonder groot is. Zo bevinden de grootste groeimarkten voor sociale networking zich in de Filipijnen, Polen en Hongarije. Op het gebied van webloggen zijn het China, de Filipijnen en Mexico waar de groei het grootst is. China is zelfs het land met de meeste bloggers: 42 miljoen Chinezen bloggen. Zij worden gevolgd door de Verenigde Staten dat 26 miljoen bloggers telt.

Universal Media raadt adverteerders en marketeers aan goed in te spelen op sociale media. Het bureau is van mening dat sociale media nu tot de massamedia behoren. Veel internetters hechten zelfs meer waarde aan sociale media dan aan traditionele media. Enkele statistieken die de explosieve groei aantonen:

  • Het aantal respondenten dat online video kijkt steeg met 21% ten opzichte van 2007 en kwam nu op een totaal van 83%
  • Het aantal respondenten dat weblogs leest steeg van 66% vorig jaar naar 87% dit jaar
  • RSS-gebruik lag vorig jaar op 15%, dit jaar op 39%. Het feit dat 22% van de sociaal netwerkgebruikers een widget heeft geïnstalleerd heeft hier ongetwijfeld  mee te maken
  • 48% van de respondenten luistert wel eens naar podcasts

Sociaal netwerksites als Hyves en Facebook hebben een enorme invloed op de groei van sociale media. Enkele cijfers die dit onderbouwen:

  • Ruim de helft van de respondenten (57%) heeft een profiel op een sociaal netwerksite
  • 55% van de ondervraagden deelt foto’s online
  • 22% van de ondervraagden deelt video’s online
  • 31% van de ondervraagden schrijft een eigen blog

Tenslotte wat cijfers die specifiek voor Nederland gelden:

  • 68% van de Nederlandse internetters leest weblogs
  • 62% van de Nederlandse internetters heeft een sociaal netwerkprofiel
  • 46% van de internetters deelt foto’s online
  • 30% van de internetters deelt video online