Is het vertrouwen in online betaalmogelijkheden hetgeen wat consumenten ervan weerhoudt om ook daadwerkelijk via internet producten aan te schaffen? Of gaat het juist om de tastbaarheid van het product wat ontbreekt bij online shoppen?

Binnen nagenoeg elke generatie in de huidige samenleving is een computer met internetverbinding niet meer weg te denken. Elke generatie kent een andere reden om gebruik te maken van het internet. Zo houdt de jeugd zich veelal bezig met ontspanning in de vorm van gaming, downloaden van muziek en het bekijken van video’s. Daarentegen gebruiken oudere generaties het internet voor meer praktische zaken zoals online bankieren en het opzoeken van product- en prijsinformatie. Maar wat te denken van online shoppen. Deze trend werd enkele jaren geleden een gouden toekomst voorspeld, maar blijkt zich toch niet zo stormachtig te ontwikkelen.

Internet leent zich om op een eenvoudige wijze informatie te verschaffen van producten die mensen willen aanschaffen. In tegenstelling tot offline media is het via internet mogelijk tegen geringe kosten een surplus aan informatie weer te geven. Dit heeft een positief effect op de attentiewaarde. Mensen zullen eerder geneigd zijn internet in te schakelen om informatie te verschaffen dan een folder. Daarnaast is hier sprake van de omgekeerde wereld. Een folder valt op de mat, ook wanneer er niet om gevraagd is. En internet is te allen tijde beschikbaar voor informatie en hier ligt het initiatief bij de consument. Wanneer de consument genoeg informatie heeft vergaard, zal men wel of niet overgaan tot aanschaf. Verbazingwekkend is het dan te zien dat de aanschaf gebeurt in een offline winkel. Zou het dan toch de tastbaarheid zijn die de doorslag geeft?